HTML

MÁV: sínen vannak.....

2009.03.06. 18:20 méz

Luxus-irodaházba költözik hamarosan a MÁV központja, a bérleti szerződés szerint akár 15 évre. A 27 ezer négyzetméter bérleti díját euróban határozták meg, az egyéb költségekkel együtt az évi kétmilliárd forintot is elérheti. A felújításra szoruló Andrássy úti székházra még nincs vevő. Ha lesz, az árbevételt három év alatt felemésztheti a bériroda díja. A szakszervezet szerint azonban ez csak egy a magyar államvasutak számtalan botrányos ügye közül.
 
Ismét a miniszterelnökhöz fordult a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, mivel Gyurcsány Ferenc még nem reagált a január közepén elküldött levelére, amelyben segítséget kért a sztrájkhelyzet feloldásához. Információk szerint a MÁV vezetésének a kormány tiltotta meg az alkut, ezért nem sikerül eredményt elérni a bértárgyalásokon, dacára a már több mint egy éve gördülő sztrájknak. Emellett a Vasúti Érdekegyeztető Tanács rendkívüli ülésének összehívását kezdeményezte péntekre a VDSZSZ. Felháborítónak tartja, hogy miközben a dolgozók juttatásaival és munkakörülményeivel kapcsolatban véget nem érő, filléres vitákra kényszerülnek, a MÁV-nál botrány botrányt követ, hatalmas pénzek folynak el értelmetlenül.
A szakszervezet csaknem húsz pontban fogalmazta meg napirendi javaslatát a rendkívüli VÉT-ülésre, a felvetett témák egyike a székházváltás ügye. Az Andrássy úti épület eladása ellen a VDSZSZ az ötlet felmerülése óta tiltakozott, mivel az "szimbóluma a MÁV-nak, a magyar nemzet vasútja megérdemli, hogy legalább székháza emlékeztessen az egyre halványuló dicső múltra, és felhívja a figyelmet arra, milyen kötelezettségei vannak a mindenkori tulajdonosnak e sokat szapult, de nélkülözhetetlen intézmény iránt."

Nem csupán elvi okból tartják elhibázottnak a döntést. A dolog jelenleg úgy áll, hogy a patinás székházra egyelőre nincs vevő, és az ingatlanpiac pangása miatt ki tudja, mikor akad tőkeerős jelentkező a sajtóhírek szerint öt–hatmilliárdra taksált épületre. A költözés kezdetét március végére, április elejére tervezi a menedzsment. A kiszemelt A kategóriás luxus-irodaház a Népligetnél magasodik, belső térfigyelő és informatikai rendszer, infra zsilipkapuk várják majd a dolgozókat. Amint a Parkway Irodaház honlapján olvasható, "a tervezés során az emberközpontú, élhető és élvezhető terek kialakítása volt az elsődleges szempont". A MÁV – állítólag – az olcsóság alapján döntött.
 
A bérleti szerződés tanúsága szerint a több mint 27 ezer négyzetméter díja évi 4,77 millió euró plusz áfa, ehhez jönnek még az üzemeltetési és egyéb költségek, évi 345 millió forint plusz áfa. Az összeg háromszáz forintos euróáron számolva 1,77 milliárd forint, márpedig a havi díjat mindig "a számlázás napján közzétett hivatalos devizaárfolyamon átszámítva" kell kiegyenlíteni. Mindez azt jelenti, hogy három év alatt felélhetik a székház árát. Úgy látszik, a vállalatvezetés inkább erre költ, mint a jelenlegi központ korszerűsítésére, ami számításuk szerint 15 milliárd forintot emésztene fel.
 
A MÁV azzal indokolja a költözést, hogy a fővárosban egymástól távol, korszerűtlen és gazdaságtalanul üzemeltethető irodaépületekben működő egységeit kívánja egy helyen elhelyezni, s ez százmilliós megtakarítást eredményez majd. Hogy évente vagy összesen, azt nem közölték, mindenesetre a szerződés időtartama öt év, és van lehetőség még kétszer öt év hosszabbításra.
 
Az már csak apróságnak tűnik, ám az ide költöztetni kívánt, a nyilatkozatok szerint csaknem kétezer dolgozót tekintve legalábbis érdekes, hogy a bérleti szerződésben csupán hetven parkolóhelyről van szó, míg tavaly áprilisban, a közbeszerzési eljárás indításakor a MÁV Zrt. ajánlattételi felhívásában legalább 220 parkolóhely szerepelt.
Egyébként az ügyben a múlt héten sajtótájékoztatót tartott Fónagy János országgyűlési képviselő, a Fidesz szakpolitikusa, követelve, hogy a közlekedési miniszter sürgősen vizsgálja felül az elképzelést. Mint mondta, nem az Andrássy úton álló épület a bűnös a magyar vasút mélyrepüléséért, s nem azért nem tudnak például tisztességes menetrendet készíteni, mert a központi iroda nem felel meg a 21. század igényeinek.
Munka feketén-fehéren

Választ vár a VDSZSZ arra is, miért van az, hogy míg a MÁV Ingatlankezelő Kft.-nél létszámot csökkentenek, a MÁV drágán dolgozó külsős takarítócégekkel szerződik, amelyekről azt beszélik, hogy feketén foglalkoztatják a munkavállalókat. Tárgyalnának a MÁV Záhony Portból kivált Záhony Raktár Kft.-ről is, amelynél szintén elbocsátásoktól tartanak. A szakszervezet szerint az áruforgalom csökkenésén túl a záhonyi leépítések oka – amint azt korábban lapunk is megírta –, hogy "a térségben regnáló vasúti vezetők a piacot átjátszották szerencselovagoknak, akik háromszáz forintos órabérért, még véletlenül sem bejelentett munkaerőként, látástól vakulásig dolgoztatják azokat, akiknek nincs más munkahelyük".
 
Amit a hőpapíros jegytekercs elbír
Egy másik botrányos ügylet a szakszervezet szerint a hőpapíros menetjegy beszerzése. "A témát a MÁV Start felügyelőbizottsági ülésein már többször felvetettük, és mindig darázsfészekbe nyúltunk" – mondja Bárány Balázs VDSZSZ-alelnök. A menetjegy alapanyagát 1997-től a tiszavárkonyi székhelyű Papírtekercs Kft. szállítja. Nemrég a távirati iroda hírül adta, hogy a MÁV Start Zrt. hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzésen ötvenmillió jegyszelvény előállítására alkalmas tekercset vásárolt 2 milliárd 375 millió forintért az egyedüli pályázó kft.-től, így egy jegy költsége 47,5 forint. A MÁV közleményében azt állította: a szerződés időtartama négy év plusz egy év opció, és a cég évente szállítja az ötvenmilliós mennyiséget, így egy jegy csak 9,5 forintba kerül. Ez érthető magyarázat, csakhogy a közbeszerzési döntőbizottság 2005 áprilisában egy hasonló esetben hozott határozatában félmilliós bírsággal sújtotta a MÁV-ot, mert szerinte nem alkalmazhatott volna hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást a menetjegytekercsekre. Az indoklás szerint "kizárólagosságot megalapozó körülmények nem állapíthatók meg", mivel – ha Magyarországon nem is – az Európai Unió más tagállamaiban állítanak elő a biztonsági követelményeket kielégítő tekercseket, tehát hiába hivatkozik a MÁV a kft. szabadalmi jogára.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bp24per7.blog.hu/api/trackback/id/tr44985833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása